PENGARUH PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI ABAD 21
Gambar Pendidikan Di Era Digital Sekarang ini
Perkembangan teknologi digital saat sekarang ini telah memberikan dampak yang signifikan
terhadap sektor pendidikan. Perkembangan ini tidak hanya memberikan tantangan
tetapi juga peluang yang besar bagi pendidikan di era digital. Pembelajaran abad 21 ini sebenarnya tidak asing lagi dalam sistem pendidikan di Malaysia, namun masih kurang diterapkan. Isu murid tidak meminati mata pelajaran matematika sebenarnya tidak signfikan, Isu ini bukan sahaja hangat diperkatan di dalam negara Malaysia. Menurut (Mbugua, Kiber,Muthaa dan Nkonke, 2012), faktor faktor yang menyumbang kepada pencapaian rendah dalam mata pelajaran matematik termasuklah strategi pengajaran yang tidak sesuai, bahan pengajran yang tidak mencukupi, kurang motivasi serta sikap guru dan murid sendiri. Manakala, menurut (Amat Ujali dan Affero, 2017) , faktor faktor yang menyumbang kepada minat murid terhadap subjek matematika ialah guru, persekitaran serta kemudahan yang disediakan. dalam abad 21 ini,manusia lebih cenderung untung menggunakan teknologi dalamkehidupan seharian. oleh karena itu, slaah satu cara untuk mengintegrasikan teknologi ini adalah melalui pendidikan di sekolah. Guru - guru memainkan peranan penting dalam mewujudkan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan di dalam bilik darjah dengan menyediakan aktiviti pembelajran selaran dengan perkembangan teknologi.
untuk itu dalam pembelajaran di abad 21 ini guru harus dituntut untuk lebih kreatif dan inovatif dalam merancang suatu pembelajaran sehingga pada proses pembelajaran berlangsung peserta didik memiliki motivasi yang kuatserta minat belajar yang baik dalam melaksanakan pembelajaran dikelas.selain itu dalam tercapainya tujuan pembelajaran guru dan peserta didik harus melakukan kesepkatan kelas sehingga dengan demikian tujuan pembelajaran dapat tercapai dan ahsil belajar peserta didik akan meningkat.
pada abad ke 21 ini guru guru bersetuju bahwa pembelajran da inovasi kemahiran abad ke 21 mempengaruhi kemahiran dalam penyelesaian masalah,pemikirankritikal, kerjasama , komunikasi,dan kreativiti.mereka mungkin akan memberikan pelajar mereka dengan persekitaran pembelajran yang lebih terbuka kepada inkuiri dan lantas pembelajran adalah lebih kondusif dan membawa kepada peningatkatan pencapaian pembelajaran . (Hossain dan Rezal, 2018) menyatakan bahwa strategi pembelajran abad ke 21 yang tepat dengan hasil pembelajran, mampu meningkatkan pencapaian murid dalam mata pelajaran matematik.
sumber : <https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/8329>
Mantihal, Sylviana; Maat, Siti Mistima. Pengaruh Pembelajaran Abad Ke-21 (Pak21) Terhadap Minat Murid Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik: Satu Tijauan Sistematik. Jurnal Dunia Pendidikan, [S.L.], V. 2, N. 1, P. 82-91, Mar. 2020. Issn 2682-826
0 Komentar